‫تفاوتSingleLiveData و MutableLiveData و MediatorLiveData و Transformations ؟
ابتدا در این کامنت به MutableLiveData و MediatorLiveData بپردازیم در ابتدا بگیم که MutableLiveData از LiveData ارث‌بری میکنه و MediatorLiveData هم از MutableLiveData ارث‌بری میکنه. در اصل هدف این است که ما بتونیم توسط یک لایودیتا تغییرات مقادیر چند لایودیتا را Observe کنیم برای این کار نیاز داریم که چند لایودیتا را در یک لایودیتا مرج کنیم و ازشون استفاده کنیم که اگر بخوایم همچین کدی رو به راحتی میتونیم به صورت دستی بنویسیم. کلاس MediatorLiveData دو تابع پابلیک در اختیار ما میگذاره با نام‌های addSource و removeSource. این توابع رو با هم بررسی میکنیم: تابع addSource دو پارامتر ورودی از ما میخواهد که اولی مربوط به LiveData ای است که نیاز داریم تغییرات مقادیر آن را متوجه بشویم و پارامتر دوم Observer است که در این پارامتر میتونیم با معرفی کردن یک Observer تغییرات مقادیر رو متوجه بشیم و توی متد OnChange از آن مقادیر استفاده نماییم. تابه removeSource هم همانظور که از اسمش پیداست برای حذف کردن یک آبجکت LiveData از لیست LiveDataهایی که مقادیرشون توسط آبجکت MediatorLiveData اطلاع رسانی میشن به کار می‌رود کد زیر میتونه مثال خوبی در این باره باشه:
```java MediatorLiveData mediatorLiveData = new MediatorLiveData(); public MutableLiveData liveData1 = new MutableLiveData(); public MutableLiveData liveData2 = new MutableLiveData(); mediatorLiveData.addSource(liveData1, new Observer() { @Override public void onChanged(String s) { mediatorLiveData.setValue(s + " - emission from observer of liveData1"); } } ); mediatorLiveData.addSource(liveData2, new Observer() { @Override public void onChanged(String s) { mediatorLiveData.setValue(s + " - emission from observer of liveData2"); } } ) mediatorLiveData.observe(this, new Observer() { @Override public void onChanged(String s) { Toast.makeText(context, s , Toast.LENGTH_SHORT).show(); } }); liveData1.postValue("hello") // output : hello - emission from observer of liveData1 liveData2.postValue("world") // output : world - emission from observer of liveData2 ``` حالا توی این کامنت در مورد کاربرد SingleLiveData صحبت میکنیم در ابتدا بگیم که کلاس SingleLiveData جز کتابخانه کامپوننت های معماری اندروید نیست و بعدا اضافه شده، ولی چون حرکت ابتکاری ریزی بود نخواستن به کتابخونه اصلی اضافه‌اش کنن کلاس SingleLiveEvent در اصل از کلاس MutableLiveData ارث‌بری میکنه و یک مشکل رو حل میکنه مشکل تغییر مداوم مقادیر. به عنوان مثال اگر میخواستیم از MutableLiveData برای اطلاع‌رسانی رویدادها استفاده کنیم (که آنتی‌پترن هست حدالامکان این کار رو نکنید.) ممکن بود که چندین بار به صورت پشت سر هم اطلاعات ارسال بشن و این باعث میشه به عنوان مثال SnackBar یا Toast ما چندین بار پشت سر هم ظاهر باشه. حال کلاسی به نام SingleLiveEvent در این سناریو استفاده میشه که باعث میشه فقط یک بار مقادیر به Observer نوتیفای بشن و از این مورد مطمئن باشیم. استفاده از اون هم مشابه استفاده از MutableLiveData هست دوستان اگر اشتباهی در جواب‌هایی که دادم وجود داره لطف کنید اصلاح کنید این اولین جوابی بود که به این سری سوالات میدادم، اگر اشتباهی داشتم عذر میخوام.

درزیر کلاس SingleLiveData رو آوردم. چون این کلاس در کتابخونه نیست و تو سایت های مختلف پیاده سازی های مختلف هست. از این پیاده سازی برای Single بود ایونت ها میتونید استفاده کنید.

``` class SingleLiveData : MutableLiveData() { private val mPending: AtomicBoolean = AtomicBoolean(false) override fun observe(owner: LifecycleOwner, observer: Observer) { super.observe(owner, Observer { if (mPending.compareAndSet(true, false)) { observer.onChanged(it) } }) } @MainThread override fun setValue(t: T?) { mPending.set(true) super.setValue(t) } /** * Used for cases where T is Void, to make calls cleaner. */ @MainThread fun call() { value = null; } } ``` ی مثالی از استفاده singleLiveData بزنم : فرض کنید توی فرگمنت یک لایودیتای بولین رو ابزور میکنید و براساس شرایطی اون true میشه و از اون طرف observe میکنید که هروقت true شد به فرگمنت دیگه برید ! خب در اینجا کاری که خواستید انجام میشه و بعد true کردن لایودیتا ، شما به صفحه ی بعد میرید ! اما وقتی بک میزنید وبه صفحه قبلی برمیگردید دوباره اون observeتون تریگر میشه و مجدد چون مقدار true هست دوباره به صفحه بعد هدایت میشید .و بنابراین هیج موقع نمیتونید به صفحه قبل برگردید . خب برای حل این مشکل میتونید به جا MutableLiveData از SingleLiveData استفاد ه کنید .اینطوری بعد یک بار consumed شدن دیگه نوتیف نمیشه. البته با تو این مثال اومده از ی wrapper هم استفاده کرده بر حل این مشکل : https://medium.com/androiddevelopers/livedata-with-snackbar-navigation-and-other-events-the-singleliveevent-case-ac2622673150